24 de gener del 2014

Què es una tertúlia literària dialògica?

A les jornades de la FAPAC Families en xarxa per l'èxit educatiu, membres de l'AMPA vam poder assistir, entre altres, a un taller sobre tertúlies literàries dialògiques, una actuació educativa d'èxit que fa anys que practiquen a l'Escola Mare de Deu de Montserrat, a Terrassa.

Aquesta escola pública se situa en un barri de l'extraradi de Terrassa, i un 85% del seu alumnat pertany a famílies que han arribat a Catalunya en els darrers 10 anys. Tot i això, els resultats de l'escola en les proves de nivell i comprensió lectora son molt bons, i es basen en un repertori d'actuacions educatives d'èxit, una de les quals son aquestes tertúlies.

En aquestes tertúlies els nens comenten fragments de clàssics de la literatura universal que han llegit i escollit prèviament a casa, exposen per què han triat aquell fragment i cadascú opina lliurement, respectant els torns de paraula, el que li suggereix el tema escollit. Aquesta actuació fomenta: comprensió lectora, habit lector, expressió oral, respecte a les opinions de tothom i pensament critic.

Les mestres del taller també ens van comentar que a vegades surten temes personals que preocupen els nens, que potser mai no haurien explicat als companys, i que aquest fet reforça els lligams entre ells i els fa també més respectuosos entre ells durant les estones de joc.
 
En aquest vídeo els nens de 6e ens ensenyen com ho fan, i ens expliquen què en treuen, d'aquestes tertúlies:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada